چرا اپل 3D Touch را از آیفون‌ها حذف کرد؟

3D Touch قابلیتی است که برای اولین بار در آیفون از آیفون 6s به‌کارگرفته شد و به کاربران اجازه میداد تا با فشار روی صفحه نمایش، به گزینه های جدیدی در آیفون خود دسترسی پیدا کنند. با لمس سه بعدی، کاربران می‌توانستند بسته به شدت فشار دادن، اقدامات مختلفی مانند باز کردن منو (شبیه منوی راست‌کلیک در ویندوز و مک)، پیش نمایش محتوا، دسترسی به میانبرها و موارد دیگر را انجام دهند. به عنوان مثال، یک ضربه ملایم ممکن است یک برنامه را باز کند، در حالی که فشار قوی تر ممکن است منویی از گزینه های مربوط به آن برنامه را نشان دهد.


اپل فناوری 3D Touch یا همان لمس سه بعدی را از آیفون‌های آیفون XR در سال 2018 و مدل‌های بعدی حذف کرد زیرا می‌خواست تجربه کاربری را در خط تولید خود ساده‌تر کند. 3D Touch یک فناوری لمسی حساس به فشار بود که به کاربران اجازه می داد با اعمال سطوح مختلف فشار بر روی صفحه نمایش، به عملکردها و ویژگی های مختلف دسترسی داشته باشند. با این حال، به طور گسترده توسط کاربران آیفون استفاده نمی شد و این ویژگی به فرآیند طراحی UI برای توسعه دهندگان اپلیکیشن پیچیدگی بیشتری می بخشید.

همچنین این ویژگی به راحتی روی آیپد قابل پیاده‌سازی نبود و کاربران آیپد سالها از این امکانات نرم‌افزاری که 3D Touch به ارمغان آورد، محروم بودند.

اپل Haptic Touch هپتیک تاچ را به عنوان جایگزینی برای3D Touch معرفی کرد. Haptic Touch عملکردی مشابه لمس سه‌بعدی را ارائه می دهد، اما بدون نیاز به سخت افزار حساس به فشار. این کار با آسان‌ترکردن دسترسی کاربران به ویژگی‌ها و عملکردهای مختلف برنامه با استفاده از حرکات لمسی، تجربه کاربر را ساده‌تر کرد. همچنین دسترسی به منوها در آیپد نیز امکان پذیر شد.

جدیدتر قدیمی تر